فهرست

اخبار شهرستان‌ها

به همت کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس؛

وبینار آموزشی «اوقات فراغت کودکان و نوجوانان کم شنوا و ناشنوا» همزمان با ترجمه زبان اشاره برگزار شد

وبینار آموزشی «اوقات فراغت کودکان و نوجوانان کم شنوا و ناشنوا» همزمان با ترجمه زبان اشاره به همت کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، وبینار آموزشی «اوقات فراغت کودکان و نوجوانان کم شنوا و ناشنوا» همزمان با ترجمه زبان اشاره به همت کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس با حضور مهدی ارخودی، مشاور رسمی سازمان آموزش و پرورش مدارس استثنایی خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدا مهدی ارخودی، مشاور رسمی سازمان آموزش و پرورش مدارس استثنایی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت ایام فراغت کودکان و نوجوانان گفت: توجه والدین به این امر و جدی گرفتن آن برای فرزندانشان به خصوص با فرا رسیدن فصل تابستان و فراغت کودکان و نوجوانان از مدارس امری ضروری و واجب است.
وی افزود: امروز بیش از 25 درصد زمان کودکان و نوجوانان مختص به ایام تعطیلات است که با برنامه ریزی مناسب از سوی والدین می توان به بهترین شکل ممکن از این ایام استفاده کرد.

ارخودی فرزندان را بزرگترین سرمایه های والدین دانست و اظهار داشت: هر سرمایه ای که در جهت گذراندن اوقات فراغت کودکان هزینه شود اعم از مادی و معنوی به نوعی سرمایه گذاری برای آینده آنها است.
وی در خصوص انتخاب برنامه های آموزشی و تفریحی در ایام فراغت،گفت: در این خصوص نظریات متفاوتی وجود دارد اما نکته مهم در این مسئله توجه والدین به علایق و توانمندی های فرزندشان است. این برنامه ریزی و توجه باعث می شود کودکان از آینده بهتری برخوردار شوند.

مشاور رسمی سازمان آموزش و پرورش مدارس استثنایی خراسان رضوی برنامه های اوقات فراغت کودکان تا 12 سالگی را با محوریت بازی و تفریح عنوان کرد و افزود: بهترین راه آموزش در این سنین استفاده از فضای بازی است و جبران مشکلات درسی و آموزشی کودکان باید جز اولویتهای بسیار پایین در ایام فراغت باشد.
وی تصریح کرد: برای کودکان بالای 12 سال نیز باید به شناخت مسائل مربوط به دوران بلوغ و چالش های آن بصورت جدی تر نگاه شود. در این سنین توجه والدین به مسائلی همچون احترام کودکان به دیگران خاصه بزرگترها، توجه به علایق شخصی کودکان و کنترل نامحسوس آنان از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهدی ارخودی، مشاور رسمی سازمان آموزش و پرورش مدارس استثنایی خراسان رضوی
تربیت کودکان دارای مشکل شنوایی را مهم تر از کودکان عادی دانست
و گفت: برای چنین کودکانی مدرسه خانه اول آنها محسوب می شود، چرا که ارتباط با همسالان مشابه خودشان در محیط خارج از مدرسه کمتر برایشان فراهم می شود. اغلب این کودکان از مشکل انزوا طلبی و عدم توانایی ارتباط با سایر مردم رنج می برند و این مسئله باعث می شود  نتوانند بسیاری از مهارتهای لازم در زندگی را کسب کنند.

وی خطاب به والدینی که کودکانی دارای آسیب های شنوایی دارند، گفت: کودکان را وارد جامعه کنید تا زندگی اجتماعی را بیاموزند. جایگاه والد بودن خود را حفظ کنید و از پوشش صرف حمایتگری خارج شوید. برای آنها وقت بگذارید، به آنها استقلال بیاموزید تا زندگی کردن بدون شما را نیز یاد بگیرند.

Description: F:\0خبر\0کار شده\1401\0خرداد\مرکزی\وبینار فراغت کم شنوایان\final\IMG_4411.JPG
 
كلمات كليدی : اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی , اوقات فراغت , کودکان و نوجوانان , کم شنوا و ناشنوا , کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس
نسخه قابل چاپ